Remember to love and to serve your customer

Hvordan bli bedre i SALG?

Sammen med med 3 partnere driver jeg Top1 SalesAcademy. Vår ambisjon er å lære bort alt vi kan om salg, salgsledelse, selvledelse, mentale prosesser og det å skape resultater til unge ambisiøse mennesker som vil lære. Vi har nå en gjeng 12 fantastiske dedikerte unge mennesker som er hos oss hver eneste dag og lærer, trener, øver, utvikler seg og selger. Dette gjør vi fordi ingen andre gjør det og fordi vi skulle ønske at noen lærte oss alt det vi vet i dag, når vi var tidlig i 20 årene.

Salg og å skape resultater er min #1 Passion in life.

Jeg har vært opptatt av dette så lenge jeg kan huske. Min mor pleide å kalle med «Gutten med Gullbuksene» da jeg var liten. Jeg hadde en forkjærlighet for muligheter og ting som skinte. Min første ordentlige salgsjobb hadde jeg for over 30 år siden, da jeg gikk å banket dører og solgte blomster. Ikke fordi jeg var så glad i blomster, men fordi jeg ville glede andre samtidig som jeg kunne tjene litt lommepenger på det selv.

Naturlig var det derfor både å bli Blåruss og begynne å studere økonomi, salg og markedsføring. Når jeg var ferdigutdannet et stykke utpå 90-tallet, var IT og Teknologi det hotte for oss nyutdannede siviløkonomer å begynne å jobbe med. Jeg begynte som konsulent i Oracle, og litt tilfeldig og litt planlagt fikk jeg mulighet til å steppe inn å gjøre litt salg. Dette fant jeg ekstremt spennende og tilfredsstillende, og veien derfra var kort til Account Manager og senere Key Account Manager, før Daglig leder og coach i ulike bedrifter og bransjer, alltid med salg og øke omsetning som hovedmål.

Det var først når jeg begynte å fatte interesse for mentale prosesser, vår fantastiske hjerne og underbevissthet og hvilken kapasitet som bor i oss mennesker jeg virkelig begynte å knekke koden og forstå hva som skulle til for å blir best. Jeg begynte å lese bøker, ta kurs, sertifiseringer og sette meg mye inn i både akademiske og ikke fullt så akademiske, men like fullt virkningsfulle teknikker og metoder for utvikling. Det har vært en fantastisk reise og en reise jeg kommer å fortsette på til lokket slår igjen på kista.

Det er dessverre alt for lite kunnskap og fokus på hvor mye det mentale har å si for hvilke resultater vi skaper og hvordan livet og hverdagen vår fortoner seg. Eller for såvidt, de fleste har jo hørt om det – «tankens kraft». Men de aller fleste vet så alt for lite om hvordan man konkret sørger for å gjennomføre det. Og enda færre gjør det de vet, ofte og lenge nok til det blir varige resultater 😉

Den vitenskapen og dokumentasjonen som nå finnes om Neuro Science og alle teknikkene som kan brukes for å endre inngrodde vaner og mønstre er fantastisk, og noe jeg forsøker i en forenklet og gjennomførbar form lære meg selv og lære bort til andre. Det handler selvfølgelig om resultater og handling, men det er veldig tøft å øke eller forbedre disse om man ikke samtidig endrer hva vi tenker, føler og er. Og det er enklere og mer konkret enn folk fleste tror, når det blir presentert på «riktig måte».

Studentene våre tok det veldig fort til seg og vi praktiserer hver dag øvelser for å skape den framtiden de ønsker seg. Disse teknikkene egner seg like godt i SALG som i andre yrker og livet generelt!

Noe av det jeg personlig har vært ekstremt opptatt av og ønsker å lære bort til alle som driver med salg er;

Remember – to love❤️ and to serve ✍🏻 your customer!

Dette fordi når du bryr deg om kunden din og selger fordi du vet at kunden din har nytte og verdi av det du tilbyr, da selger du med integritet. Det påvirker både både egne og kundenes følelser og opplevelser, og da er det til og med lov til å bruke litt overbevisnings teknikker for å hjelpe kunden å ta beslutning 🙂

Så husk det – ikke gjør det for din egen skyld – gjør det for kundens skyld!

Recent Posts

Leave a Comment

flest-ledere-er-ikke-gode-nok-i-salg