Hva daglig ledere MÅ vite om markedsføring i 2017

Markedsføring handler ikke lenger om å kaste alle pengene inn i et svart hull og håpe på at det kommer en kunde eller to ut i den andre enden. Med dagens metoder kan du faktisk måle ROI på absolutt alle markedsføringstiltak. Visste du ikke dette? Da vet du kanskje ikke at personas, nettside og GDPR er nøkkelord innenfor dagens markedsføring?

Hvem prøver dere å nå?

Du har vært i bedriften en stund, og du kjenner til kundene dere har i dag. Men hvor godt kjenner du de egentlig? Vet du hvordan dagen deres ser ut? Når de helst åpner e-post? Hvilke kanaler de bruker? Og hvilke utfordringer de har og hvordan de løser disse?

Mange bedrifter investerer i verktøy og undersøkelser som hjelper dem med å forstå kundene sine bedre. Disse legger gjerne ned mer tid på detaljert analyse og noen går enda lenger ved å hyre inn psykologer, sosiologer og andre eksperter som dykker dypere ned i dataene.

Denne informasjonen brukes igjen av markedsavdelingene til å utforme bedre kommunikasjon og strategier. Et tydelig eksempel på denne trenden er Snap Inc. som har doblet budsjettet til forskning og utvikling, salg og markedsbudsjettet. Den nye strategien fokuserer utelukkende på å forstå brukerne sine bedre for å plassere disse midlene bedre i fremtiden.

Å kjenne de dere prøver å nå vil være en viktig brikke for å skape en unik brukeropplevelse som får besøkende til å føle seg spesielle, ivaretatt og som gjør de til ambassadører. Dersom dere kjenner de dere snakker til godt kan dere enklere tilpasse det dere sier, når dere sier det og dermed trykke på akkurat de riktige knappene.

Hvordan går dere frem for å bli bedre kjent med de dere prøver å nå? Lær mer om personas her.

Hva er GDPR?

Kanskje har du hørt snakk om GDPR. Har du ikke? Da er det på tide å bli godt kjent med disse fire bokstavene. Dette kan nemlig ha betydelig innvirkning på hvordan din bedrift innhenter informasjon på.

Dersom din bedrift oppbevarer opplysninger om kundene deres på en eller annen måte, og du ikke er helt sikker på hva GDPR innebærer, er ikke dette delen du bør skumlese gjennom.

Så hva er det?

General Data Protection Regulation (GDPR) er en forordning som trer i kraft fra og med 25. mai 2018 for alle EU-land. Ettersom det er en forordning er det ingen overgangsordning, noe som betyr at du ikke kan komme dagen etterpå og si at du snart er ferdig med å legge om rutinene.

Da venter det nemlig store økonomiske konsekvenser. Straffen for å bryte med forordningen er 4 % av global omsetning eller 20 millioner euro – avhengig av hva som gir det høyeste beløpet.

Forordningen stiller nye og strengere krav til måten vi innhenter, oppbevarer og behandler personopplysninger på. Formålet er å styrke rettighetene til den registrerte og sørge for bedre innsyn og åpenhet om hva opplysningene egentlig brukes til.

Med de nye reglene skal privatpersoner enkelt kunne vite hvem som har tilgang til opplysningene, hva de brukes til og hvordan de oppbevares. Den registrerte skal også være opplyst om sine rettigheter til å få innsyn og ikke minst slette opplysningene til enhver tid. Dette gjelder personopplysninger, som omfatter alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson.

Les hele artikkelen om GDPR her hvor du får tips om hva dere kan gjøre for å gå de nye reglene i møte.

Nettsiden må oppleves mer personlig og engasjerende

Besøkende kommer ikke utelukkende til nettsiden din for å utføre kjøp. Ofte er de på utkikk etter informasjon, underholdning eller bare detaljer rundt det dere leverer. Nettsiden er med andre ord en viktig del av å tiltrekke og holde på prospekter, men du har kun få sekunder på å fange oppmerksomheten til besøkende for å få de til å bli.

Derfor må nettsiden gi en god opplevelse fra første sekund. Besøkende må føle at de er kommet til riktig sted og at de finner det de er på jakt etter. Nettsiden er nå ditt butikkvindu og du bør møte nyankomne som de individene de er.

Er det mulig å personalisere nettsiden? Da bør dere begynne å ta i bruk dette allerede nå. Dette kan være i form av enkle, tilpassede beskjeder som møter de som besøker siden, eller at dere viser frem produkter dere vet de er interessert i så snart de lander på siden.

Personalisering er en enkel måte å engasjere potensielle kunder på. Ikke bare vil de få et mer personlig forhold til bedriften din, det vil også knytte dere og prospektet tettere sammen.

Sats på innhold før dere blir helt usynlige

Det har lenge vært snakk om at “content is king”, men innhold er så mye viktigere enn det. Om dere ikke satser på innhold vil det snart ikke være noen som finner frem til dere på nettet.

Folk søker etter svar på sine utfordringer eller problemstillinger gjennom søkemotorer som Google, og det er innhold som gjør at deres bedrift dukker opp med svarene på nettopp dette.

Merkevare er fortsatt viktig, og dersom personen som søker kjenner til deres merkenavn og har besøkt deres nettside tidligere kan det være at dere havner øverst i søkeresultatet. Likevel ser vi at bedrifter sakker akterut og havner under søkeresultatene fra andre nettsteder som har besvart de samme spørsmålene.

Det er så enkelt som dette: Innhold er alfa og omega. Enten dere har ressurser internt eller må leie inn eksternt, er det på tide å komme i gang. Kom dere over den gammeldagse frykten om at seriøse B2B-bedrifter ikke bør ha blogg. Store navn som Aker BioMarine og Teknisk Ukeblad har allerede tatt steget – så gjør det dere også.

Les mer om hvordan vi går frem når vi jobber med bedrifter og deres innhold her.

Alt kan måles, alltid

Tiden da du la penger i markedsføringspotten uten å vite hva du fikk igjen for pengene er forbi. Du trenger heller ikke lure på om pengene salgsavdelingen brukte på messe faktisk ga noe tilbake til bedriften, i form av kunder. I dag kan alt måles.

Les mer om HubSpot her.

Bruker du de riktige verktøyene kan du finne ut akkurat hvilken artikkel på bloggen som ga dere det interessante prospektet, eller hvilket innlegg på Facebook som ga dere den nye kunden. Du kaster ikke lenger penger inn i et sort hull, men måler ROI på alt alle gjør. Slik kan dere enklere distribuere midlene mest mulig hensiktsmessig i fremtiden.

Virket noe ukjent? Det er på tide å ta grep. Kom på frokostseminar hos Inbound Norway.

Recent Posts

Leave a Comment

7-egenskaper-en-virkelig-god-selger-ma-ha