Broken Windows gjelder også bedriftskultur

Det som starter med ulydighet..

En murstein kastes gjennom vinduet på kontorbygget og glasset spruter inn over kontorlandskapet. Ungdomsstreker kanskje, vandalisme sier noen.. Uavhengig av årsakentil at steinen ble kastet, får handlingen større konsekvenser enn kun knust glass og et trekkfullt kontorlandskap.

I 1982 brukte James Wilson og George Kelling «Broken Windows Theory» som en metafor for uro i nabolag, deres teori trekker linjer mellom uro/vandalisme og påfølgende alvorlig kriminalitet i et samfunn

Teorien peker videre på at tilstedeværelse av uroen skaper frykt i nabolaget og får innbyggerne til å trekke seg tilbake, holde seg for seg selv og når dette først har begynt starter en selvforsterkende negativ sirkel. Uro/ulydighet resulterer i kriminalitet, som igjen resulterer i økt uro/ulydighet som igjen fører til mer alvorlig kriminalitet.

Referanse: https://www.britannica.com/topic/broken-windows-theory

Broken Window Theory gjelder også bedriftskultur

I bedrifter ser vi de samme effektene gang på gang og det kan få alvorlige konsekvenser om man ikke tar det jeg ofte har omtalt som «godt nok standarden» på alvor.

Tenk selv, om et selskap som slår seg på brystet og sier de er opptatt av å sette kundens opplevelse først har en servicemedarbeider som er frekk mot kundene, gir dårlig service og skaper ubehagelige opplevelser…

Dersom de ikke tar tak i det avviket denne personen representerer vil kollegene sakte men sikkert begynne å føle at servicestandarden som tidligere har blitt satt ikke er så viktig lenger.

Hvis lederne ikke bryr seg, hvorfor skal jeg?

Den ene ansattes dårlige holdninger begynner å spre seg og om ikke lenge begynner andre kulturelle normer (felles holdninger / verdier) å bli byttet ut med nye standarder.

På samme måte som at medlemmer i lokalsamfunnet trekker seg tilbake når ulydigheten øker, vil ansatte trekke inn i seg selv, samarbeidsvilje og evne går ned så fort organisasjonen ikke viser evne til å ta tak i de små, men akk så viktige avvikene.

Det ér… så fremt ikke alle ansatte forstår sin egen kritiske rolle som en DEL AV den tilenhvertid rådende kulturen og fellesskapet står sammen om å stå imot.

Politiet kan arrestere og rettsforfølge vandaler, ledere kan avvikle «giftige» ansatte. Sterke organisasjoner, og sterke samfunn kan ta tak i de små avvikene før resultatet er katastrofe.

Ansvaret for organisasjonskulturen

 

Steve Gruenert og Todd Whitaker skrev i 2005:

«The culture of any organization is shaped by the worst behavior the leader is willing to tolerate»

( School Culture Rewired, Kapittel. 3) (http://www.ascd.org/publications/books/115004.aspx)

 

Og, her er de inne på noe interessant. Ledere har en avgjørende rolle i å forme en organisasjons kultur og standard. Stort sett kan vi dra strikken så langt som å si; Lederen er helt og holdent ansvarlig for den rådende kulturen (bra eller dårlig), men dette både kan og bør nyanseres;

Hver eneste ansatt har en rolle i bedriftskulturen og det er den til enhvertid gjeldende felles oppfatning av hva som er riktig å gjøre, samt hvilke verdier og holdninger som gjelder… som ender med å være styrende for kulturen i bedriften.

Derfor bør lederen fokusere på å aktivt bearbeide kulturen, sette standarden, definere verdiene, inkludere medarbeiderne og lede med integritet over tid.

Ved å fasitlitere for godt medarbeiderskap, aktivt jobbe med holdninger, verdier og felles forståelse for gruppens oppgave vil man sakte men sikkert se at det man fokuserer på får man mér av.

Fokus på kultur, tydelige verdier og standarder kombinert med høy integritet er en suksessoppskrift for gode kulturelle rollemodeller!

La oss gå ut å skape noen 🙂

Jeg håper du har hatt glede og nytte av å lese denne artikkelen og skulle du ha noen spørsmål så er det bare å ta kontakt med meg på; eric@managementinstitute.no

Gi oss gjerne en like, del artikkelen om du tenker noen i ditt nettverk kan få utbytte av å lese den og lik vår LinkedIn side Nordic Management Institute for mer innhold om Ledelse, Bedriftskultur og Strategi.

Jeg ser frem til å høre dine tanker om dette spennede temaet og ønsker deg en nydelig bedriftskulturdag videre!

Recent Posts

Leave a Comment

Hvordan skape Norges råeste kundeopplevelse